Sukkerafhængighed æder din koncentration på studiet!

Skrevet d. 20-08-2012 16:51

Starter du dagen på en cola, eller har du lyst til lidt sød om eftermiddagen?  Hvis svaret er ja, er du måske en af de mange danskere, der lider af sukkerafhængighed – Jeps, det kan man faktisk gode lide af. Det er en afhængighed ligesom alkoholisme, rygning og ludomani. Noget af det, der kendetegner sukkerafhængige er en konstant lyst til sukker og manglende viljestyrke til at modstå noget sødt. ”Jeg må bare ha’!” er hjernens automatiske tanke.


For at slippe af med afhængigheden, der ødelægger din koncentration, dit energiniveau og nedsætter din livsglæde, må du indstille dig på at gå igennem nogle svære dage, hvor der både kan forekomme hovedpine, rysteture, rastløshed og dårligt humør. Kroppen skal nemlig vende sig til ikke længere at få sit daglige fiks.
Hvis din sukkerafhængighed er rigtig stor, er det anbefalelsesværdigt at trappe langsomt ud ved at skære ned for forbruget og erstatte favoritterne med mandler, sukkerfrit slik og mørk chokolade.
 

De klassiske tegn på sukkerafhængighed

Der er flere forskellige ting, der gør sig gældende hos folk, der er (stærkt) afhængige af sukker. Kan du genkende 3-5 af nedenstående tegn, er det måske værd at kigge nærmere på dit forbrug af sukker, da det kan tyde på, at du er fanget i sukkerets søde helved.

  • Næsten hver dag spiser du søde sager som slik, chips, kager osv.

  • Det er svært for dig at hygge sammen med andre mennesker, uden at der er søde sager involveret.

  • Dine daglige fødevarer er tilsat sukker.

  • Når du er ude at handle, skriger alt slikket på hylderne på dig, og du har svært ved at modstå fristelserne, og det er på trods af, at du inden, du går ind, beslutter dig for, at i dag skal du ikke have noget..

  • Når det bliver eftermiddag, kan du føle dig træt, ugidelig og har mest af alt lyst til noget sød til at kvikke lidt op – du ender som regel med at bruge sukkeret som den nemme vej til at få noget hurtig energi.

  • Når du har guf liggende, varer det ikke lang tid før, at det er åbnet og spist!

  • Du forkæler dig selv med søde sager.

  • Slik, kager og andre søde sager bliver brugt som trøstespisning.

  • Det kan ske, at et hovedmåltid bliver erstattet af en skål slik.

  • Slik bliver brugt som mellemmåltider for at få hurtig energi.

  • Sodavand og saftevand er kilder til væske for dig – hver dag eller tæt på.

  • Du skjuler for dine omgivelser hvor meget sødt, der ryger ned i løbet af en uge.

  • Du får det fysisk dårligt, eller dit humør bliver påvirket, når det er nogle timer, siden du sidst fik sukker.

  • Du forsætter med at fylde i hovedet, når de søde sager er fremme, fordi det smager så godt, selvom du faktisk er mæt

 

 

Konsekvenserne af sukkerafhængighed

Der er flere forskellige konsekvenser ved sukkerafhængighed, og ingen af dem er særligt sjove. For det første ødelægger den dit helbred, hvilket sikrer dig flere sygedage end ellers. Derudover påvirker afhængigheden dit humør, energiniveau og livsglæde. Din koncentration på studiet bliver lavere, og du har mindre overskud til at beherske pressede situationer. Det kan faktisk ses på dine karakterer, hvis du lider af sukkerafhængighed. Du bruger nemlig længere tid end andre på at læse dig igennem pensum, da din krop er dopet af sukkeret, som går ind og sløver din krop. Det er de færreste, der tænker over, at den daglige halve liter cola og enkle marsbar faktisk kan gå ind og skade så meget, men det kan det, og derfor opfordrer vi dig til at ændre dine vaner – med det samme! Det er ikke, fordi vi ønsker at være moragtige. Vi går op i, at du får de bedst mulige karakterer, og for at det kan lade sig gøre, har du også brug for de bedst mulige betingelser.

 

 

Slip sukkertrangen

Der er flere forskellige ting, du kan gøre for at slippe sukkerafhængigheden – heldigvis! Her giver vi dig en masse gode råd, som du kan vælge imellem. Det er ikke sikkert, at alle rådene passer til dig, men det betyder ikke, at du skal opgive kampen mod sukkeret. Det kan være svært særligt de første par dage, hvor de fysiske symptomer kan opstå. De efterfølgende uger kræver også ekstra selvdisciplin i forhold til at holde sig fra sukkeret. Når du har kæmpet dig igennem de første 3 uger, vil det blive nemmere derfra. What’s to do?

  • Find en buddy. Helst en, som også vil ligge sukkeret på hylden, men en anden ikke-sukkerafhængig person kan også bruges. På den måde er du ikke kun forpligtet over for dig selv, men også over for en anden, hvilke de fleste mennesker har langt nemmere ved. Den anden person kan jo finde på at spørge, hvordan det går, kommentere, at de ikke kan se nogen udvikling, opmuntre dig osv.

  • Sørg for at få nok protein, da det sørger for en god mæthedsfornemmelse. På den måde kan du holde sukkertrangen lidt på afstand. Af protein holdig mad kan nævnes: bønner, linser, æg, ost og kød

  • Undgå at friste dig selv ved at have et lager af slik liggende derhjemme, handle på tom mave eller aftale 3-retters middage med vennerne. Særligt de første 3 uger er denne regel yderst vigtig

  • Kom ud og motioner. Særligt når sukkertrangen opstår, kan du med fordel gå en tur på 10 min. På den måde har du mulighed for at bryde med den vante vane med at fylde i hovedet, hver gang mundvandet løber, og tankerne flyttes fra ”må ha’ sukker” til noget helt andet.

  • Når lysten til sukker opstår, er det en tur ud på toilettet for at børste tænder. På den måde lærer din hjerne at forbinde lysten til sukker med smagen af tandpasta, hvilket ikke nødvendigvis er jordens bedste kombination.

  • I stedet for at fylde dig med slik kan det være en idé at erstatte de forarbejdede fødevarer med frisk og lækker frugt. Frugt indeholder også sukker – frugtsukker. Det er naturligt sukker frem for raffineret sukker. Fordelen ved frugten er, at frugt indeholder fibre, kroppen er længere tid om at forbrænde sukkeret, og bedst af alt oplever du ikke samme rus af frugten som af slikket.

  • Vær opmærksom på, hvilke fødevare du fylder i din indkøbskurv! Selv uskyldige fødevarer kan vise sig at være rene sukkerbomber! Derfor anbefaler vi dig meget kraftigt at læse varedeklarationen. Fødevareproducenterne er ikke dumme, og derfor kan de kalde sukkeret for mange andre ting som f.eks. sukrose, dextrose, maltose, glukose. Fælles for erstatningsnavnene for sukker er, at det nye navn ender på –ose. Er der et ord ,der ender på -ose, nævnt som et af de tre første ingredienser på varedeklarationen, er det vigtigt, at du undgår dette produkt, da sukkerindholdet simpelthen er for højt.

  • Start dagen med at få lagt en god bund, der sikrer et stabilt blodsukker ved at spise en solid morgenmad. Det kan f. eks. være havregryn eller et stykke rugbrød med ost. På den måde undgår du, at kroppen nedbryder dens egne ressourcer for at have energi til dagens strabadser.

  • Lightprodukter er ikke god alternativer til søde sager, da flere undersøgelser er kommet frem til samme resultat, nemlig at kunstige sødestoffer øger din trang til søde sager.

  • Lær dine sukkermønstre at kende. Observer dig selv og find ud af, hvornår din sukkertrang er størst. Når du ved, hvornår du er særligt udsat for at falde i, er det vigtigt, at du forbereder dig mere end ellers ved at have mandler eller andre spiselige ting i nærheden, der kan erstatte slikket.

  • Minimer dit forbrug af hvide fødevarer som hvedemel, hvid pasta og hvide ris. Grunden til, at disse fødevare er bandlyst, er, at blodsukkeret får et voldsomt udsving, når disse fødevarer indtages, ligesom når du drikker cola, spiser chokolade eller fylder andre søde sager i dig. Det, du kan gøre i stedet for, er at skifte over til de grovere udgaver af mel, ris og pasta, hvis du ikke vil undvære den slags i din kost

  • Få styr på dit alkoholforbrug, da alkohol er lavet af sukker. Ingen siger, at du ikke må drikke dig fuld igen, men så længe du er ved at tæmme din sukkertrang, vil det være en idé at holde fingrene langt væk fra de våde varer.

  • Når din sukkerafhængighed, har aftaget kan du godt kaste dig over de søde sager igen – i begrænsede mængder! Her er det værd at være opmærksom på de søde sagers kvalitet. Kvalitet koster lidt mere, men til gengæld spiser du heller ikke helt lige så meget. På den måde får du mindre sukker ind i kroppen. Mange mennesker oplever en langt større nydelse ved at spise noget af kvalitet end noget billigt møg, der bare skal udryddes.

 



Kommentarer


» Tilbage til oversigten over alle indlæg. » Tilbage til Studieliv